Monday, November 22, 2010

CARA-CARA MEMBUAT DONUT.

hi ...hari ni adalah hari yang paling rajin buat aq sepnjang cuti sem ni kerana ptg td aq membuat kuih favourite aq semestinya donut..huhuhu lebih2 lg aq wat chocolat donut..i like..so disini aq letakkan gambar aq membuat donut style aq..style korang aq x tau la...hikhik
step 1 :ni la bahan2 die..yg aq wat ni tepung yg dah siap tp kalu x nak pkai pun x pe juga..tepung ni cuma bancuh je la die da siap2 ngan majerin,garam dan dlm kotak tu juga dah ada yeast(maripan)..kalu yg biase punya bahan2 die ialah tepung gandum,majerin,garam ckit,yeast(maripan),air suam untuk bancuh..
ok ni bahan2 yg sebenar untuk membuat chocolat donut..bahan yang wajib ada semestinya coklat masakan..nmpak x kt gmbar tu..hihi..ni  la isi2 dlm kotak tu tepung yg da siap ngan majerin dan yeast..
ok la..ni la step2 yg ada kt kotak tu ..senang je kan...
step2: tepung yang dah siap di gaul dengan yeast
step3: kita mesti uli tepung tadi sehingga sebati mcm di ats ni..lpas tu rehat kan die selama beberapa minit la..
step4: lpas kita uli tepung td kita jadikan die bentuk donut..ni alatan die..kayu nak gilis tepung td dan pakai acuan donut tu nak jadikan bentuk donut(ganasnyer ayat aq)
step yg keberape dah ni aq pun dah x ingat da..hihi ..haa..tgok dah jadi da bentuk donut...lpas tu kita rehat kan donut ni td untuk die naik ckit kembangnyer..pastu bole la digoreng..huhu
lepas siap masak donut ni td..hey u all pastikan goreng donut ni td.. dlm keadaan api yg kecil dan minyak yg panas.
ok..lepas tu masakkan coklat tadi supaya cair dan celupkan donut yang dah siap goreng tadi ke dlm coklat yg dah di cairkan tadi.
step last sekali..untuk perhiasan korang taburkan manik urai di atas donut yg disaluti coklat td dengan berhemah2 yea..
DAH SIAP!!!

Hehehe..camner ok x kalu aq ganti tempat chef wan..hihihi mesti x kann...huhu sedap woo...nak cerita pun malas ..tp ni la die..huhu..lastly..kalu aq tertinggal2 ape2 step ke sowy lah..lupe la tu agaknyer..hihi x pun memang x tau..hihihi korang jgn segan silu nak cuba wat..hihik kalu x sedap jgn mare yea...


perasaan : amat2 menghargai bantuan ibu tercinta kerana membantu mengoreng donut ini pd ptg td..tq mak!!!

No comments:

Post a Comment

org chomell berkata-kata..

Post a Comment